Se m’ha endarrerit tant aquest
post i perdo tant la memòria que ja gairebé no recordo què em quedava per
explicar del meu viatge a Turquia. Bé, ja sé que això no s’ho creurà ningú
perquè els viatges es recorden sempre, no? De tota manera, el que escriuré avui
són algunes de les meves impressions del viatge. Res d’aventures, que al final
algú es pensarà que la meva vida és una bogeria contínua.
La primera dona turca que vaig conèixer va ser la Sema, la nostra guia en el viatge. Una crac, pel que fa al coneixement de la seva cultura i la seva història, que anava molt més enllà de fer-nos de guia turística. Trobar una guia així en un viatge és trobar un tresor.
La Sema a Efes |
Ja ens havia manifestat
que ella era musulmana, però jo volia saber una mica més de les seves creences.
La Sema ens va explicar que ella seguia el pensament d’un filòsof sufí del
segle XIII que es deia Mawlana, també conegut per Rumí, molt formalista i
ortodox en els seus orígens, però que amb el temps i noves coneixences pel camí
es va anar tornant més tolerant. Jo no n’havia sentit a parlar mai, però les
seves ensenyances em van agradar: tolerància, paciència i amor, prohibida la
mentida, prohibit trencar el cor, prohibit discutir i prohibides les paraules
lletges. Les seves no ho són gens:
“Podem viure en un jardí
de roses, però si les paraules són lletges, només en veurem les espines”.
“Canviem les paraules i
ens canviarà el pensament i si canviem el pensament, ens canviarà la vida”.
“No hi ha gent dolenta,
només hi ha gent ignorant”.
“O malalta” hi afegiria
jo, amb permís del savi.
El sufisme és la part més
mística de l’Islam i la més pacífica. Sembla que per això als règims islàmics
no els agrada gaire i en algunes èpoques i llocs l’han prohibit. El seu
objectiu és accedir al coneixement de Déu i a la seva presència sense normes ni
formalismes. Els seguidors de Mawlana són els dervixos i aquests segur que us
sonen. Són aquells homes ─no pas dones─, que van vestits de blanc i amb faldilles,
porten un barret cilíndric i dansen girant sobre ells mateixos seguint una
música. Una forma com qualsevol altra de meditació per arribar a l’estat místic
que persegueixen.
Aquests són els dervixos |
Malgrat que pel meu entusiasme pugui semblar
que ara a més de les meves activitats de jubilada em pugui dedicar a girar
sobre mi mateixa, no serà així. Sí que em quedo amb els pensaments i les
paraules de Mawlana. Em semblen un altre tresor, com la Sema.
He dit que les dones no dansen. Ho aprofitaré per explicar la meva impressió sobre les diferències de gènere a Turquia. I repeteixo, és una impressió. Vaig poder veure dones treballant en turisme, ja fos com a guies, a l’aeroport, als hotels i en espectacles per a turistes. No en vaig veure cap a les botigues dels basars, ni en les dels carrers; no sé si és per què tradicionalment els comerciants són homes o per què el meu coneixement del país va ser limitat. Tampoc treballant a les mesquites i penso que aquí no cal explicar el per què. En vaig veure alguna servint en algun restaurant, en general una mica cohibida entre tants homes. Suposo que els intents d’Ataturk de modernitzar Turquia no s’han acabat de materialitzar i si bé Estambul és una ciutat europea d’última generació, no deu passar el mateix en la societat. I més quan Erdogan no amaga les seves intencions de re-islamitzar el país. A les mesquites ja es nota perquè no perdonen el mocador al cap ─a les dones, és clar!─ i els peus descalços.
I això, Santa Sofia |
Per cert, petita aventura! Em vaig emportar una esbroncada del guàrdia que custodiava les sabates a la mesquita Rüstem Paça, per haver posat el peu descalç fora de la catifa que hi ha per a descalçar-se. Només va ser una frase imperativa, però contundent i com que el turc no forma part del meu bagatge de cinquanta idiomes, em vaig esverar: Ai, pobra de mi! Què he fet? Després ja em van explicar que des del moment de descalçar-se només pots posar els peus a l’interior de la mesquita; si trepitges a fora estàs introduint impuresa en un espai pur.
No hase falta desir nada más |
De mesquites en vaig veure tres per dins i
moltíssimes per fora. Si alguna cosa conservo ben viva en la memòria són els
minarets, la torre des de la qual el muetzí crida a l’oració cinc vegades al
dia. La Sema ens va explicar que en poden tenir dos o quatre, i excepcionalment
sis. Deixant les excepcions, doncs, la imatge dels sis o dotze mil minarets de
les tres mil mesquites que hi ha a Estambul, retallant-se en l’skyline de
la ciutat la vaig trobar poc menys que de conte de “Les mil i una nits”. Diu
que el nombre de mesquites i minarets representen la religiositat del país. Com
més n’hi ha, més religiós és. Com que fins i tot un particular pot construir
una mesquita, no puc evitar preguntar-me si tantes com n’hi ha són símbol de fe
o desig d’ostentació.
Acabo amb les amistats. En els viatges sempre se’n fan i algunes perduren per sempre. En el grup hi havia vuit catalans, tot i que no hi vam tenir especial afinitat; eren molt joves, potser va ser per això. Vam estar molt a gust amb una parella peruana encantadora, la Suzanne i el Juan Carlos, agradables i educats, amb qui vam compartir els números de mòbil. Encara que difícil, potser algun dia ens tornem a veure. Els desitjo sort en la complicada situació per la que està passant el seu país.
Peruans i catalanes |
També vam fer amistat amb una parella de Canàries, l’Inma i el Guiomar, acollidors des del primer moment de trobar-nos i també damnificats com nosaltres en l’espera del guia a l’aeroport, però no tant ꟷno tanta estona, vull dirꟷ. Ens van posar en grups diferents, però cada vegada que ens trobàvem teníem una alegria. Ja se sap que conviure en les desgràcies sempre agermana.
Creuer pel Bòsfor, amb els amics canaris, amb vista a la part asiàtica d'Estambul |
I doncs, amics, aquí s’acaba la crònica del
meu viatge a Turquia. Recomano el país i el viatge, si pot ser guiat per la Sema.
Només m’han quedat pendents uns dies més a Estambul ꟷamb cinc ja estaria béꟷ
que, per poc que pugui, no penso perdonar.