divendres, 10 de juny del 2022

DEU ANYS DE SALSA-FICCIÓ

  

Avui em toca demanar perdó per la llargada d’aquesta entrada, però és que amb cinc setmanes sense escriure al blog, les paraules m'han anat sortint com un cavall desbocat.

Fa dies que el tinc abandonat i no sé si és perquè el temps passa volant, perquè jo no em trec la feina del damunt, perquè cada vegada en tinc més o, i segur que és això, per tot alhora. Abans escrivia al blog puntualment cada quinze dies i ara, no me n’adono i passen els quinze dies, les setmanes i a vegades el mes sencer i el blog, amb el seu silenci, reclama, es queixa, em crida, demana la meva atenció i jo no puc dispensar-l’hi.

Però aquest és un mes especial que no puc deixar passar sense fer-hi una aturada sonora i sonada. Aquest mes fa deu anys que vaig engegar “salsa-ficció” i no puc per menys que fer-li un petit homenatge, al blog i als lectors que el seguiu.

I després d'això, si us plau, que ningú més em digui que estic igual!

Hi vaig penjar el primer escrit, EL BALL, el dia 29 de juny de 2012.

                             Franz   Sedlacek, Nightly Return, 1927


Estava a punt de publicar el meu primer llibre “Viatges insòlits de viatgers abrandats” i un amic escriptor em va recomanar d’obrir un blog perquè, em va dir, sempre ajuda a la difusió i a la promoció. Acabo de publicar el sisè llibre, “Baltasana”, i mirant-ho en perspectiva, veig que he aprofitat poc el blog per a aquesta finalitat. Només, cada vegada que ha sortit un llibre hi he fet una mica de soroll per escampar-ho. Passa sovint que comences un projecte amb una intenció i s’acaba convertint en una cosa diferent. Jo em vaig enganxar a publicar les meves opinions, emocions i batalletes a “salsa-ficció” perquè sempre en rebia resposta, ja fos al blog mateix o en altres xarxes on ho compartia.

“Compartir” deu ser la paraula més emprada d’un temps ençà a les xarxes i, si bé és veritat que té el seu mèrit perquè és una manera que el missatge que es vol donar s’expandeixi, sovint ens conviden a compartir per obtenir més likes, que costa de creure, però sembla que hi ha gent que viu emocionalment dels likes i gent que en viu econòmicament. També per obtenir més vendes, o per escampar una mentida. Penso que amb aquestes motivacions es perd l’essència més honesta i genuïna del concepte “compartir”. En el meu cas i m’imagino que també en el dels que pretenen compartir sense tantes aspiracions, saber que el que escrivim és llegit i que genera opinions i reflexions, siguin afins o no a les nostres, és el millor premi que en podem obtenir.

Toca fer uns quants números sobre el blog, però que ningú no s’espanti que ja fa temps que vaig deixar l’àlgebra de banda. En aquests deu anys he publicat 276 entrades que han generat, només al blog, 3569 comentaris. Diu Mr. Blogger, que és qui controla i compta i recompta, que en total s’han fet 105.053 lectures dels textos que he penjat al meu blog. Comparat amb els milions de visites que tenen alguns youtubers en una sola entrada és una misèria, però ei! Al meu blog s’hi entra a llegir, una activitat poc popular i atractiva pel que diuen les estadístiques sobre lectors. I qui hi entra no llegeix poc, perquè per molt que ho intenti sempre m’embolico i m’allargo, que ja m’agradaria a mi fer entrades breus, però no hi ha manera. Potser per això m’he posat a escriure llibres, ves! perquè un cop començo, no sé acabar.

Les entrades més llegides són, per aquest ordre:

ESTIMADA CARME, escrit quan la Carme Forcadell va marxar de la presó de Mas d’Enric.








UN ÀNGEL EM VA VENIR A VEURE, 

quan va morir el meu pare.






LA TITELLA, una de les meves batalletes.

LLIURE RIMA AMB VIURE, el darrer dia que vaig treballar cobrant.

Lliure rima amb viure,
amb riure
i, en el meu cas,
amb escriure.
Ets lliure si pots volar,
però també
si pots caminar
i mentre camines
ets capaç de somiar.

QUI EREN ELS NAZIS?, quan a España ens començaven a titllar de nazis.

MAI TAN A PROP, el 9 de setembre de 2013. (No cal dir de què parlo)

VAIG VIATJAR A POLÒNIA, un viatge que em va impactar.


COMBAT A CINC ASSALTS, també una batalleta.

EL GOS DE LA MEVA FILLA, quan la Lila va arribar a la meva vida.

EL LLIBRE EN BLANC DE L'ELNA, les emocions que la meva neta em va generar en néixer i els meus desitjos per a ella.

No n’he fet un recompte exhaustiu, però el tema més tocat és el de país, ho sé segur. Costa mirar enrere i rellegir el que vaig escriure el setembre de 2013, just abans de la Diada, “Mai tan a prop”. Costa perquè sé que si ho faig em cauran les llàgrimes només de pensar en aquelles il·lusions i en aquesta desesperança. De pensar on érem i on som.

La política, en general, també m’ha fet escriure molt. Llàstima! Perquè he arribat a la conclusió que, amb escasses excepcions, no hi ha polítics honestos que treballin pel poble, sinó que la majoria són on són per la cadira, pel poder i en massa casos per enriquir-se a costa del poble pel que haurien de treballar.

L’Elna ocupa una part important del meu blog. Per què serà? Doncs com diu la descripció del meu blog: escric sobre allò que m’inspira. I què em pot inspirar més que ella? No hi ha desencís en aquest cas, sinó més engrescament cada vegada. I ja sé que d’aquí uns quants anys no serà el mateix, que jo també he tingut fills petits que s’han fet grans, però de moment, seria ben estaquirot de no gaudir-ho, no? La Lila també m’ha fet escriure força i, pobreta, tampoc no m’ha desenganyat mai.

També he parlat del meu pare, de la meva mare, dels meus fills, de la família en general, d’amigues i amics, de companys de feina i companys d’activitats, de bloguers,  de literatura, de viatges, d’història i del meu cotxe. I vaig parlar molt de la COVID en les cinquanta entrades que vaig publicar durant els primers cinquanta dies de confinament domiciliari, però també d’altres temes, i és que cinquanta dies donen per molt. I confinats, encara més.

He explicat batalletes, aventures i anècdotes personals que, per inversemblants que fossin eren autèntiques. Que tinc gràcia per convertir un drama en una situació còmica? També, no ho negaré, i si el drama ha estat meu, per a mi és una eina terapèutica important. Però tot el que he explicat és la pura veritat, només amanida amb una mica que ja sabem que de les salses no se’n pot abusar−, una mica de salsa-ficció.

I bé, potser algú, amb aquest balanç que acabo de fer, ha pensat que aquest post era un testament, un comiat, unes absoltes... Doncs no, de cap manera! Tinc una edat en què no vull res al meu voltant, de tot allò que se’m permeti escollir, que no sigui per gaudir-ho i, a l’inrevés, no vull perdre res que em sigui grat i m’aporti il·lusió. I resulta que aquest blog compleix tots aquests requisits, em permet donar via lliure a la inspiració puntual i espontània i, el més important, em deixa gaudir, estimats lectors, de la vostra companyia.

 

 

 

17 comentaris:

  1. Doncs mira!, a mi m'aniria molt bé cobrar pels likes, pero ja saps que a mi les xarxes on se pica un "m'agrada" o una emoticona per expresar tot el que se sent, no van amb mi. M'agrada tenir una resposta més personal i, crec també, més sentida. El que dèiem un temps compartir, per això ho faig per aquí, perquè en cada comentari vos sento més a prop.
    Però avui estem aquí per celebrar aquests deu anys del teu blog, deu anys d'una vida ben aprofitada, plena d'emocions, d'opinions i batalletes (com dius tu), de moltíssimes paraules i amb elles, sentiments.
    Moltes felicitats per compartir i per molts més!.

    Aferradetes ben fortes, Tresa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, sa lluna! Tendim a allò més fàcil i clicar un like o fer un comentari a Fb és el més fàcil que hi ha. Llegir un post en un blog i fer-ne un comentari, una reflexió, ja és cosa heroïca. Per sort encara som uns quants els aspirants a herois. De tota manera, Fb encara és una xarxa prou inofensiva perquè només et poden comentar els amics. Si parlem de Twitter, on tothom hi pot dir la seva, sovint des de l'anonimat, trobo que és una xarxa més generadora d'odi que d'opinió i diàleg.
      Gràcies i aferradetes, Paula! Seguim!

      Elimina
  2. Per molts anys Tresa. Sóc un seguidor de la teva salsa i de la teva ficció. I també de la no-ficció i la crítica tan necessària que fas quan convé.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Xavier! Entre tots hem format una família, on tothom té la seva especialitat i cada vegada que escrivim i ens comenten, reforcem els llaços familiars. No ho hauríem de perdre perquè poder compartir això no té preu.
      Una abraçada!

      Elimina
  3. Moltes felicitats per aquests deu anys de blogaire i que desitjo en siguin molts més ! És veritat que es troba una mica a faltar els teus posts , però amb la teva trajectòria de escriptora, ja famosa ! es pot entendre que et falta temps per tot, com bé expliques tu mateixa. Pero bé , no et renyarem pas en un dia com avui, oi ? hehehe així que al teu ritme i anar fent, aquí estem per compartir i llegir-te noves històries sempre que vulguis i puguis ! :)
    Moltes felicitats de nou per tot !!.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Artur! Escriptora ja famosa dius. .. 😅😅😅. Com no sigui per la tabarra que dono cada cop que publico... El millor de la "meva fama", saps què és? Poder-ho compartir amb vosaltres i amb els lectors. No m'imagino venent milers de llibres i no poder-ho compartir personalment amb ningú.
      Una abraçada!

      Elimina
  4. El blog sovint queda aparcat per manca de temps en el meu cas i i per poca difusió. Personalment el blog m'agrada molt més que les xarxes socials, és com més íntim i inclús diria que més professional. L'Enhorabona per aquests 10 anys pican pedre i assaborint els bons resultats de les criatures que has publicat!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, no hi ha temps per tot i hem d'escollir allò que ens interessa més. Jo, de moment puc mantenir xarxes i blog, però a vegades sembla missió impossible. Gràcies, Carme!

      Elimina
  5. Soc la Carme, encara que digui anònim!

    Per molts anys! I per molts posts… espero que no te'n cansis mai. I estic molt d'acord amb tu que no ens hem de deixar escapar res que ens sigui gratificant i ens faci il·lusió. Per a mi la il·lusió i el millor dels blogs és la manera de compartir. Molt millor que en altres xarxes, per descomptat. Els blogs no són el que eren, però els que quedem som un bon reducte de resistència blocaire.

    Ens continuarem trobant per aquí, deu anys més o els que faci falta, mentre en tinguem ganes.
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Oh, i com és que ets anònima avui, Carme? Espero que sigui temporal i puguis recuperar la teva identitat bloguera 😉!
      Suposo que els blogs, com tot, van tenir el seu moment àlgid, millor que el moment actual, però jo crec que les qualitats dels blogs, com la honestedat desinteressada del que s'hi escriu, la facilitat de comentar-hi i, sobretot, el poder-ho compartir de forma personal, faran que no desapareguin fàcilment. De fet, som els que hi entrem els que els mantenim i els potenciem.
      Una abraçada, Carme!

      Elimina
  6. Moltes felicitats! Passa ràpid el temps!
    Sobre això de "compartir", que està tant de moda, Màrius Serra deia que quan comparteixes, com amb les competències compartides de la Generalitat, hi perds sempre alguna cosa, alguna part. Això és el veritable sentit de compartir, que no té res a veure amb el sentit que li donem a les xarxes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Helena! Doncs és una bona reflexió, la del Màrius Serra. Espero que amb les nostres comparticions no hi perdem res, però.

      Elimina
  7. 10 anys són molts. Felicitats Teresa i per moltes més entrades.
    Una abraçada
    Àngel

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si ets l'Àngel que em penso, i que tu les puguis llegir! I si no ho ets... també! Gràcies!

      Elimina
  8. Per molts anys Teresa! Es podria pensar que arribo tard, però segons expliques, encara tenia un parell de setmanes de coll fins l'aniversari. Però que bé haver fet repassada per no perdre'm aquesta entrada. Com saps, ja no passo gaire per aquí, ni per aquí concretament, ni pels blogs, perquè volto per altres xarxes que em treuen molt temps, moltíssim. Però de tant en tant m'agrada tornar. Em sap greu no ser-hi més, però tot va a temporades. De moment, content d'haver trobat que fas 10 anys, i amb ganes de fer-ne més. Que així sigui! I pel país... doncs bé, jo també estic tan desencantat que em costarà animar-me si mai hem de tornar-hi. Les idees no han canviat gens, això sí.

    ResponElimina
  9. Ostres, Sergi! Tant que em va costar d'escriure bé el teu nom i ara vas i me'l canvies😅😅. Tu aviat celebraries les dues dècades si no ho haguessis deixat perquè quan jo vaig arribar, vosaltres ja éreu veterans. M'has deixat intrigada amb això de les altres xarxes. I sí, em sembla que el desencant és general, però com que les idees no han canviat, estic segura que si hi hagués algun gest, o aparegués algun líder ens costaria poc de tornar-nos-hi a posar.
    Abraçada!

    ResponElimina
  10. El meu blog ja té 14 anys, però cada post teu equival a mitja dotzena dels meus...O dic per la llargada eh! ara que no se t'enfilin els fums, he, he, La veritat és que hem explicat moltes coses de les nostres vides, potser és com una teràpia...
    Bon vespre, Guapa.

    ResponElimina