dissabte, 3 de gener del 2026

ABANS NO CREMI TOT

 

                        

Des que un bon amic em va dir que Trump no era tonto, sinó que s’ho feia, cada dia que el veig -o sigui, diàriament perquè les seves atzagaiades són diàries- li escodrinyo el rostre per veure si trobo en la seva expressió algun rastre d’intel·ligència. És en va. Cap indici, ni de la clàssica ni de la que en diuen emocional. Cap indici d’empatia, de pietat, cap indici de solucionar res. Ans al contrari. Per començar hi veig una avarícia desmesurada: fem gran Amèrica, vull el petroli veneçolà, Groenlàndia per als EEUU, si no em compres les armes a mi, deixo que et massacrin; a Gaza hi farem un espectacular ressort turístic, a mi no hi ha canvi climàtic que em faci perdre un dòlar... Segur que ho té ben entès això de ”Amèrica per als americans”, Mr. Trump? No haurà entès pas “El món sencer per als americans”? També hi veig una molt mala actuació teatral, res a veure amb el magnífic mètode Stanislavski que tants bons actors i actrius ha donat a Hollywood. Hi veig una ignorància supina, terriblement perillosa per algú que es creu amb dret a dirigir el món. Hi veig una jactància de què el que ell fa i decideix és el millor i la resta només es mereix el seu menyspreu. La meva percepció, en mirar-me’l, es debat entre si és boig o si és malvat. Considerar-lo boig per mi seria un acte de generositat, que no estic disposada a concedir-li. Malvat? Jo diria que sí. Seria la maldat de la persona que no és conscient del mal que fa perquè és incapaç de posar-se en el lloc de l’altre.

Aquests dies he rellegit Sòcrates i diu el filòsof grec que no existeix la maldat, sinó, per ignorància, un enfocament equivocat de l’objectiu del bé. No he pogut evitar pensar en tots els dirigents que han estat, indiscutiblement, destructius pel món i la humanitat i, ni enfocant-ho d’aquesta manera aconsegueixo justificar-los. Penso en Stalin, assassinant milions de dissidents perquè no el molestessin (un bé comú) o en Mao deixant morir de fam quaranta vuit milions de camperols per poder convertir la Xina en potència industrial (un altre bé comú). Penso, evidentment, en Hitler que va pretendre exterminar tot el poble jueu (un bé per a l’espècie humana, és clar).

Per cert, que els jueus supervivents no haurien fet mai el que estan fent els seus descendents; o és que estan dirigits per algú que també s’ha equivocat en el seu objectiu del bé? Cal parlar de Putin? El seu bé és recuperar tots els territoris de l’antiga URSS, caigui qui caigui i peti qui peti, provocant milers de morts ucraïnesos, però... també russos?

No puc estar d’acord amb la idea de Sòcrates, ho sento. Jo també podria tenir l’excusa d’estar equivocada en el meu objectiu del bé quan penso que a aquests tres espècimens que actualment amenacen el món els haurien de tancar i llençar la clau al mar.

Però si algú em solleva especialment, per perillós, nociu i poderós, és  Trump perquè cada vegada que obre la boca és per posar més llenya al foc, cada vegada que aixeca la mà és per encendre un nou polvorí, cada vegada que abaixa el polze és per cremar l’existència de milers de persones, cada vegada, en fi, que respira amb el seu pèssim alè, el món s’intoxica una mica més, apropant-se per tant a la seva descomposició.

Ara que fa un any que Trump es va instal·lar a la Casablanca i la calamitat s’ha instal·lat al món, voldria dir-los  als congressistes americans, demòcrates i republicans, i també als ciutadans americans, que a les seves mans tenen aturar l’home que, essent benèvola, diré que s’ha equivocat de bé i que, si no ho soc, diré que és un gran perill per a la humanitat.

A Trump, avui més que mai, només li etzibaré la frase que l’intervencionisme americà ha provocat entre els seus perjudicats, des de la fundació dels EEUU:  

Entorna-te’n a casa, ianqui!                        (Abans no cremi tot)

Segurament em posaran a la llista negra si mai vull anar als EEUU, si no és que ja hi soc, perquè la meva aversió contra aquest home no és nova i les meves xarxes em delaten, però m’és igual. No vull deixar de denunciar una injustícia -una rere l’altra- que, n’estic segura, més la meitat del món comparteix, encara que no tothom ho faci públic. 

 

I que consti que tot el que està passant, jo ja ho explico a “L’amagatall”. (Més o menys, perquè la meva visió del futur ja no és el que era):

“Amb aquestes lectures he pogut comprendre més bé el que m’havien explicat els avis sobre la Guerra Radical. Va tenir lloc a mitjans del segle XXI, ells eren uns nens i pràcticament no en sabien res, només allò que els explicava la seva mare: que no gaire lluny hi havia una guerra. Perquè en aquella guerra hi van participar molts països, però no el nostre. La majoria de potències  contendents pertanyien bàsicament al món occidental, però també en  prenien part algunes altres de l’Orient Mitjà i de l’Extrem Orient i també d’Amèrica del Sud, totes amb govern autoritari. En realitat, va ser una guerra mundial, encara que alguns països insignificants en quedessin al marge. L’extrema dreta s’havia obert pas al món, gràcies a què tothom era ignorant de la història i a què la immensa majoria no sabia en què havia desembocat en temps passat una ideologia tan extremista. Tots aquests estats estaven dirigits per governs feixistes i allò que podia haver estat un punt en comú, pel fet de la seva radicalitat i per la voluntat d’excloure la resta, va ser el que va provocar l’enfrontament entre ells.

          He provat d’entendre-ho i he arribat a la conclusió que el germen de la Guerra Radical va sorgir durant les dues guerres del primer quart del segle XXI: la d’Ucraïna i la de Gaza. Els dirigents dels seus dos estats veïns, Rússia i Israel, ambdós d’extrema dreta i expansionistes van envair aquells països, sempre en nom de l’espai mínim vital. Els russos, pel desig de recuperar uns territoris que havien estat de l’antiga URSS i els israelians, per la convicció que la terra que habitaven els palestins els pertanyia per decret diví. Eren guerres localitzades en territoris relativament petits, però els seus governants es van saltar totes les recomanacions, totes les lleis, totes les amenaces i totes les sancions de les organitzacions internacionals. La sensació d’impunitat —'aquí tothom pot fer el que vol i que vagin dient'— va ser captada i interioritzada per altres estats modestos, però amb superior capacitat ofensiva que els seus veïns, que es van envalentir per fer el mateix. El missatge implícit estava clar: sempre pots sotmetre algú si és més pobre, menys poderós i, sobretot, si té menys capacitat armamentística que tu. I aleshores els veritables senyors de la guerra, que ho contemplaven tot a distància sense perdre punt, van començar a adobar el terreny per dur a la pràctica els seus objectius totalitaristes”.

 

 

12 comentaris:

  1. Tu creus que amb les accions d'aquesta gent, pensen en cap moment en el país que representen? Jo crec que ho fan únicament per la seva butxaca i la dels que els segueixen. I sí, crec que hi ha molta maldat i també molta ignorància.
    Quin món, no sé on anirem a parar!
    Aferradetes, Tresa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sa lluna, aquest tipus fa que cada dia aquesta percepció de no saber cap on va el món ens la plantegem tantíssima gent... Menys aquells que el recolzen, que també són molts, i es pensen que tot està anat a millor. Inconscients, no? No crec que sigui només ideologia.
      Aferradetes mentre puguem, guapa!

      Elimina
  2. Psicòpares, per a mi, la paraula exacta és psicòpates. I coincideix amb el que diu na Paula, només pensen en ells. No pas en la gent ni en el seu país. No tenen cap empatia, ni cap mena de sentiment de culpa per més desastres que facin. El seu cervell no combina gaire bé les seves diferents àrees i només veuen el seu objectiu, per pervers que sigui. Tota la resta no existeix.

    El que no entenc gens és com poden haver-hi tants al poder… i que la gent els voti… costa d'entendre.

    Bé, el que penso és que la bona gent que vol ser polític és mínima per a no dir inexistent.

    Fa molta por, aquest món.

    Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Psicòpates de manual, Carme! Aquest, amb l'ambició infinita afegida.
      Jo, en el cas de Trump, no paro de pensar que hi va haver tongo. Tenia l'Elon Mask amb tot el seu poder a les xarxes per fer el que volgués. Jo no em crec que en un país tan gran, amb tants milions de persones, els col·legis i els vots es puguin controlar. No veus com ho fan tot per allà? Ens pensàvem que els americans eren "lo más de lo más" i cada dia demostren que barrip-barrop i tira palante. I si ells no són capaços d'aturar aquest monstre, encara són pitjor.
      Estic generalitzant i no és just. Quants n'hi ha que el pateixen i denuncien el que fa!
      Abraçada, Carme, i a veure si arriba alguna bona notícia!

      Elimina
  3. S'estan carregant tot el que encara quedava de civilització, hem tornat al temps de les cavernes i que l'única llei que valgui sigui la "llei del més fort".

    Són psicòpates, com diu la Carme. Sense cap mena d'empatia, sense gens de por a les conseqüències perquè saben que ells no en patiran cap i que les pateixin els altres no els importa gens, els nous "amos del món" són com nens malcriats que quan volen una cosa l'agafen i prou.

    Torno a copiar la Carme: Fa molta por tot el que està venint... i cada cop en fa més. Tant de bo la teva visió del futur es quedi només dins la ficció del teu nou llibre, però ara com ara molt haurien de canviar les coses perquè aquesta Guerra Radical que vaticines no acabi sent una realitat.

    Abraçades!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, sí, McAbeu! Cada dia la cosa s'embolica més. No sé si l'original "Fem Amèrica gran" era més ètic i més just, però aquest que ha adoptat Trump és el colmo de la injustícia i l'absurditat. Fot el nas per tot arreu, quan li sembla el treu ni que sigui a mitges, qui diu el nas diu el llumí, i té tot el món amb el cor encongit cada vegada que obre la boca. Que consti que ja li comencem a prendre la mida, però això l'aturarà de fer-ne alguna de grossa algun dia?
      Una abraçada i tinguem esperança.

      Elimina
  4. I què hem de pensar dels milions de votants que ha tingut el Trump? Dels que va tenir el Netanyahu? Els de Miley, Ayuso, Orriols, Meloni, Lepen, Abascal i tota la internacional ultradretana? I els vots (amb majories absolutes) que van tenir en el seu dia, Bush, Aznar i Putin?
    Potser sí que molts d'aquests dirigents electes són uns psicòpates, peró els milers de milions mundials que els voten són iguals de perillosos , com deia Lluís LLach. "ells són aquí entre nosaltres"

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, és clar. Tota aquesta trepa són on són perquè els han votat. I a mi no em cap al cap que els que els voten ho facin perquè volen un canvi. Que no se n'adonen que amb aquestes polítiques el canvi no pot ser mai a millor? I totes les agressions? Als immigrants, als palestins, als ucraïnesos... Aquests votants, que m'imagino que aplaudeixen aquests assassinats i aquestes ratzies no tenen ànima ni mica de compassió? Si és així, el món se'n va a fer punyetes, i no només per culpa d'aquests dirigents.
      Una abraçada, Xavier, i tant de bo que tot s'arregli!

      Elimina
  5. Sempre havia escoltat i llegit, que als Estats Units, els poders i contrapoders, controlaven al govern i al president, i que no es podia fer el que un volgués de manera arbitrària, vaja, que eren un exemple de democràcia pel nón...veient el que ara passa, em pregunto si era cert o ara, s'ho passen tot pel folre... i perquè ja s'està tothom acostumant a abaixar el cap davant aquest individu , Si amb una any escàs ja s'ha atrevit amb tot això, que ens espera en els pròxims tres , que en teoria li queden ? ... perquè ja no començo a tenir clar, que això s'acabarà en tres anys....
    Aquest any , tindrem eclipsi de sol a l'agost, només desitjo que no tinguem també un eclipse mundial de democràcia !.
    Una abraçada, Tresa i et desitjo que al menys el Reis Mags (els que no roben, ni fan mal a ningú...) et sorprenguin generosament i et deixin un somriure ben gros !!.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Artur, jo penso que si no el paren és perquè no volen. El que fa és clarament il·legal i inconstitucional. El podrien parar, i tant que sí.
      Segons diuen Trump llença les seves idees desaforades amb tota la intenció de dur-les a terme, però no li agrada trobar-se obstacles en el seu camí. La prova està en que després del gest d'Europa ha reculat en les seves pretensions d'agafar Groenlàndia per la força.
      Éstà clar que si el Congrès no li para els peus, li posa una catifa daurada i no fa costat als poders legals que aixequen la veu en contra seva, ell seguirà provant com un nen malcriat.
      Els demòcrates s'estan lluint amb la seva inacció. I ja sé que són minoria, però quants republicans no hi deu haver que es posen les mans al cap cada vegada que obre la boca!
      Apa, Artur, ja hem provat d'arreglar el món, sense èxit. De moment. Que no falti l'abraçada, però.

      Elimina
  6. "És pitjor ser burro que dolent", diu sempre el meu pare. Però Trump, Putin i Netanyahu són les dues coses. No m'agrada la paraula "psicòpata", perquè etimològicament un malalt mental n'és. Són persones sense empatia, incapaços de sentir-se culpables de res, això sí. Perquè no es pot ser tan malvat sense tenir remordiments si ets una persona mínimament normal.

    ResponElimina
  7. Sí, Helena! És un qualificatiu i una comparació ofensius per a un psicòpata que no deixa de ser un malalt. Suposo que estem acostumats a considerar un psicòpata com el pitjor i a emprar aquesta paraula sense pensar-s'ho gaire. Però és que tampoc sabem com anomenar unes persones amb tantes "qualitats" humanes com tenen aquests. I la pitjor de totes és això que dius: sense remordiments.
    Quina manera d'anar enrere! En fi, abraçada més que mai, Helena! Hi va haver un temps que deien que les abraçades portaven pau al món.

    ResponElimina