dissabte, 27 de gener del 2024

DESCONNECTATS

 

                                               

I doncs? Què se n’ha fet d’aquell eslògan tan bonic de Nokia, que deia que connectaven gent?


És una bona paradoxa que en l’era de la comunicació i de la connexió estiguem tots tan desconnectats, però també és un fet que els excessos sempre acaben produint l’efecte contrari al desitjat. Des que estem tan connectats: WathSapp, Telegram, Twitter, Facebook, Instagram, Tik-Tok... -Correu electrònic? No, per Déu! Massa lent, resposta no immediata, no possibilitat de likes...- patim d’estrès com no ens havia passat mai. I tot això, gràcies als mòbils, aquests aparells tan petits que podem encabir en qualsevol lloc i que ens permeten viure al minut, al segon, a la dècima de segon. I pobres de nosaltres que les respostes es facin esperar, perquè l’estrès s’intensifica.  

No presumiré de sostreure’m d’aquesta voràgine, però sí que a vegades poso distància, observo el panorama -com si diguéssim, poso mirada de novel·lista- i em quedo una mica estupefacta. Al cinema, i mentre no comença la pel·lícula, tothom mira el mòbil, i no és que estiguin sols, no, sinó que tenen una persona de carn i ossos al costat. Igualment al teatre, als concerts; desolador, seure a l’amfiteatre i mirar cap a platea: tothom mira el mòbil, pocs parlen entre ells. També pel carrer, caminant o aturats, en colla asseguts en un bar, en l’espera de torn a la botiga, al CAP, esperant que els nens surtin de col·le. El mòbil ha envaït les nostres vides, la nostra persona. Ja és com un apèndix de la nostra anatomia; la prova està en què si ens el deixem a casa o en algun lloc, oh, desgràcia! ens falta quelcom essencial per seguir vivint. O aquesta és la sensació, no?

Torno a la desconnexió, no pas de la comunicació, sinó a la que ens desconnecta de les persones, ens aïlla i -crec que no exagero- ens exilia. No és estrany que desconnexió sigui una paraula que sentim arreu: Vols desconnectar?, Un viatge per desconnectar!, Desconnecta ballant!, Vine a desconnectar amb nosaltres!, Camina per desconnectar!, Fes... (el que sigui) i així desconnectes!

L’altre paisatge urbà que em fa pensar tot això és el que composen tots aquests joves, i no tant joves, que van pel carrer amb els auriculars, aliens a tot el que els envolta. No tinc clar si aquests estan connectats o estan desconnectant. El que tinc clar és que la imatge em fa molta pena. I que consti que no és perquè jo no hagi aconseguit mai que se m’aguantin els auriculars a les meves orelles de pitiminí! És perquè tinc la impressió que, després d’estar connectats tot el dia en la intimitat i no, a través del mòbil i només del mòbil, potser sortir al carrer i mirar la gent a la cara els provoca alguna mena de rebuig, sinó pànic.

Ja sé que la meva visió deu ser anacrònica i plena de perjudicis, però em temo que estem perdent les habilitats socials i la capacitat de relacionar-nos de tu a tu. Algú s’imagina una societat sense cap conversa que no sigui a través de la pantalla? Converses entre pares i fills, germans, amics, companys de feina, a les botigues, a les empreses de serveis, a l’administració, a l’escola... Trist, oi? Doncs tant de bo m’equivoqui, però tots el senyals em porten cap aquí.

I és que la pantalla no és el món real. No som nosaltres mateixos darrere la pantalla. Escrivim, gravem vídeos, ho ensenyem als que hi ha a l’altra banda, però en realitat amb les paraules i les imatges no projectem allò que som, sinó allò que volem que vegin de nosaltres. Potser allò que voldríem ser?

O sigui, estimats lectors, com que jo també em puc incloure en aquest grup tan majoritari que es mostra en un aparador, tingueu clar que jo no soc el que llegiu, sinó el que vull que veieu i sapigueu de mi. Però -i ara ho arreglaré-, puc dir a favor meu que mai no publico res que no pensi. I afegiré que compartir-ho amb vosaltres és el millor de tot el procés.

                                  

10 comentaris:

  1. L'any 1998, o sigui al segle passat, el Joan Isaac va fer una cançó, que també va versionar el Moncho, que es titulava : ¨On és la gent?"
    Si no la coneixes, llegeix aquest fragment:

    On és la gent?
    On s'ha amagat?
    Que per saber dels nostres fills
    molt aviat ens trobarem
    introduint codis secrets
    a una adreça d'Internet.
    Què està passant
    que no hi ha déu que quan et parla
    et miri els ulls,
    que ja ens besem virtualment
    per evitar perills severs?
    On és la gent,
    la humanitat?

    Fa 26 anys, ens alertaven dels perills de la informàtica.
    D'aquí a 26 anys ja no hi seré però espero que la gent hagi sapigut reconduie aquesta escalada tecnològica envers el benestar general.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs, premonitòria, la cançó de Joan Isaac, Xavier. Esperem que sí, que d'aquí a 26 anys més ho hagin sabut reconduir perquè si no, quin món! Un dia vaig escoltar un expert en un programa que deia que amb els mòbils ens passa el mateix que ens ha passat amb altres invents, que els efectes negatius eren imprevisibles i ens han agafat desprevinguts. I que, com tot, s'acabarà corregint. Amb algunes víctimes pel camí, és clar!

      Elimina
  2. Doncs, com la democràcia, que és el mal menor en política, crec que internet, el mòbil, els blogs sobretot, a mi em fan molt feliç, per molts efectes secundaris que tinguin.
    Observo que hi ha moltes persones molt progres que estan en contra del progrés, paradoxalment. No és el meu cas. També Cervantes se'n reia dels llibres en un llibre.
    Però és veritat que el contacte en directe amb les persones, sense mòbil pel mig, no té preu. Dante no havia vist més de dues vegades Beatriu, i això és ben bé com haver una rosa enmig de la neu.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també l'hi reconec el mèrit, Helena. Als mòbils, a Internet i a tot el que ens proporciona. I crec que nosaltres ho controlem, però aquesta canalla jove, diria que la majoria no. No ens hem adonat que no tot és vàlid per a tothom i ara ho paguem, o alguns ho paguen.

      Elimina
  3. M'ha agradat molt aquesta teva frase: "No tinc clar si aquests estan connectats o estan desconnectant." Tant, que jo la veig aplicable a moltes més situacions.

    La qüestió és que quan estem connectats a alguna cosa, estem desconnectats d'una altra. I si sempre estem connectats a les xarxes, estem desconnectatsde la realitat. I a l'inrevés quan ens desconnectem de les xarxes o dels mòbils podem connectar amb el nostre entorn.

    Suposo que, com en la majoria de les coses, hauríem de trobar el punt d'equilibri. Jo no soc de moltes xarxes, de fet només utilitzo els blogs i l'Instagram, i per descomptat el whatsapp i només això, ja és un munt de temps i un munt de "distracció". No em poso de model de res, tens tota la raó i em fa molta ràbia, quan de tant en tant, els petits videos de l'Instagram m'enganxen una bona estona l'un darrere l'altre. Quan de temps perdut inútilment!

    I coincideixo amb tots a dir que le contacte directe amb els persones és important i molt. Després de la pandèmia i dels confinaments a diversos graus, crec que tots ens n'hem adonat més que mai.

    I estic d'acord amb tu que compartir sempre és una bona cosa... encara que sigui a través del blog, per descomptat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sobretot, de tot el que em dius em quedo amb què si ets a les xarxes hi passes, hi perds, molt de temps. També diuen que si no has de participar, si no has de compartir, no cal que t'obris compte a les xarxes. I deu ser veritat, però em sona a publicitat encoberta. Aquesta colla de creadors de xarxes saben que com més temps hi passem, més beneficis tenen ells.
      Sempre millor el contacte personal directe. Podríem fer una altra trobada, no? Soc a l'ordinador i em falta l'emoticona que pica l'ullet.

      Elimina
  4. Els mòbils ja són una adició per a molta gent.... amb mesura (com tot) , hi tenen les seves utilitats, però t'entenc perfectament !. Ens hem tornat esclaus de la immediatesa i la paciència, ja no sabem el que és .... preferim veure la vida dels altres, en lloc de gaudir plenament de la nostra. Tot plegat és com el yin i el yan , el bo i el dolent.... no ens deixem "esclavitzar" perquè ens porta a la individualització , en lloc de fer-nos més socials en la vida real, com seria millor que fos.
    Estic content de saber que no ets un "bot" i que rere el teu blog hi ha una bona persona i real !. ;)
    Una abraçada !!.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant que sí que és una adicció, el mòbil, i penso que provoca malalties mentals, a banda de la mateixa adicció. Per mi, la prohibició de mòbil per als menors de setze anys que tiri endavant perquè la veig imprescindible. No vol dir que als setze, tothom estigui prou madur, però almenys alguns ho estaran més que als deu o dotze.
      No te'n refiïs, Artur, que la I.A. fa meravelles. Ara envia paquets per correu i tot! He he he!

      Elimina
  5. Segurament visc a un altre món, al que jo m'hi estic bé. El mòbil l'utilitzo primordialment per fer trucades necessàries (família, metge, organismes...), de fet els pocs que m'envien vídeos ja saben que no me n'han d'enviar perquè no els miro, de vegades n'arriba algún de despistat i molt poques vegades els visiono. Pel que fa a les xarxes és el mateix, només faig servir el blog i, com tu, mai no publico res que no pensi. Estic connectada amb poca gent, realment he arribat a un punt en que hi ha molt poques persones que m'interessin i em sento bé així.

    Aferradetes, nina.

    ResponElimina
  6. Doncs sí que és un gran control el teu, sa lluna, perquè mira que costa de sostreure's a aquesta voràgine. Tinc una amiga que no té ni mòbil i si hi ha alguna urgència d'aquestes que no poden esperar fa servir el del marit. però no en vol de cap manera. I sobreviu!
    I ja ho sé que tu també publiques el que penses. Si no, estigues segura que no et seguiria.
    Aferradetes!

    ResponElimina