dissabte, 22 de juny del 2024

ODA A LA MÀ ESQUERRA

 

                              

A la pobreta mà esquerra sempre se l’ha menystingut. No tinc clar si és perquè és mà o perquè és esquerra, però la veritat és que des de sempre ha patit discriminació. I és que entre dreta i esquerra sempre hi ha hagut pugna. En aparença -i només en aparença-, la dreta ideològica és selecta, l’esquerra és lumpen. Els bons seuran a la dreta del Pare -el seu Fill també- i els dolents a l’esquerra. Senyar-se amb la mà esquerra és prendre la decisió incorrecta i aixecar-se amb el peu esquerre és l’auguri d’un mal dia. Els esquerrans fins fa no gaire rebien més clatellots que els dretans. Estic segura que quan parlen de tenir mà amb algú es refereixen a la mà dreta i quan diuen d’algú que té la mà foradada, es tracta de l’esquerra. Només em ve al cap un sol significat positiu de la mà esquerra, que és, senzillament, tenir-ne. Cap més.




Doncs bé, avui jo trencaré una llança a favor de la mà esquerra. I és que la trobo tant a faltar...! Sí, ja ho sé, l’esquerra no és la dreta, però l’esquerra té la seva funció, que si no la tingués, Déu o l’evolució no ens l’haurien donat. I quin joc tan magnífic tenen els canells en bon estat! I que poc valor li donem a l’esquerre!. Que sí, que quina sort que he tingut perquè no m’he trencat el dret. És veritat, però heu provat de pelar una fruita sense fer servir la mà esquerra? O de, simplement, estripar el paper higiènic? I de recollir les molles de la taula o fer -desfer encara costa més- el nus d’una bossa? N’hi ha més: apujar-se les calces, lligar-se els sostenidors, tallar-se les ungles, obrir un pot de rosca, sucar una llesca amb tomàquet, tallar la carn al plat, plegar la roba, rentar-se l’aixella dreta, escombrar, fregar... Segueixo? No cal, oi?

Us convido, sota la vostra responsabilitat -que després no vull problemes- a provar-ho a casa. Només recordar-vos que teniu alguna eina que podeu emprar per compensar la mà esquerra: teniu les dents, les tisores, teniu raspalls de mànec llarg, teniu el Roomba... i teniu les cames. Les cames??? Sí, els pots de rosca te’ls pots aguantar amb les dues cames a l’alçada dels genolls i obrir-los amb la mà dreta.

Com que tot en aquesta vida és aprenentatge -si es vol, és clar- aprofito aquest contratemps d’haver-me trencat la mà esquerra per fer experiments -molt serà que algun dia l’experiment em surti malament i em caigui la mà dreta a trossos- i fer-me el càrrec, durant quaranta dies, del que és tenir permanentment una discapacitat com aquesta. Espero que la meva sigui temporal i que quan la mà esquerra em torni a treballar amb normalitat, no m’oblidi d’agrair-l’hi la seva fidelitat. De tota manera com que soc desmemoriada i no voldria ser també desagraïda, jo ja li he escrit un poema. Apa-li!


                            Benvolguda mà esquerra,

sempre secundària

comparada, menystinguda.

Per tot el que hem compartit,

tu sempre fidel als meus tràfics,

jo, indiferent a la teva lleialtat,

avui t’he escrit aquesta oda,

tot esperant que Horaci

 ja m’ho hagi perdonat,

i és que sento que cal agrair-te

 tants anys de generositat.

 

Benvolguda mà esquerra,

quan ja tornis a rutllar,

t’estimaré, et mimaré

t’honoraré, et besaré

i tothora et defensaré

per mai no haver-me fallat,

per sempre haver-me fet costat.

i no haver-me’n adonat.





    
                                         










10 comentaris:

  1. Això sí que es pot dir mala p... mà!. Ja em sap greu!
    És ben cert que totes les parts dels nostre cos hi són per alguna cosa i no ens adonem fins que estan fotudes. Què dir-te? Paciència i molta imaginació per anar fent la suplència mentre no torni a estar en forma... jo no provaré de fer res del que ens has suggerit, per si de cas. ;-)

    Aferradetes d'ànims, Tresa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs... faràs bé, sa lluna! Em sabria greu que per fer piruetes suggerides per mi, prenguessis mal. Dimarts em treuen el guix. Estic a l'expectativa!
      Aferradetes per tu!

      Elimina
  2. És ben cert que la mà esquerra es troba a faltar. Molt.

    Jo soc dretana, i tinc la sort que no he tingut cap accident ni m'he fet mal a cap de les dues mans. Però (això semblarà broma, però ho dic ben seriosament) jo tinc una amiga que quan agafa el telèfon s'hi passa hores, quasi sempre més d'una hora, bastant tirant cap a dues. I jo que soc una mica beneita i ben sovint no m'ateveixo a tallar-la, si no és molt necessari, em poso a fer coses amb una mà, mentre amb l'esquerra aguanto el mòbil. I sé perfectament que molt poquetes coses es poden fer només amb una mà. Algunes sí però d'altres no hi ha manera.

    O sigui que molts ànims, i espero que la teva mà esquerra no estigui gens ofesa amb tu i que en qualsevol cas aquesta oda l'hagi animat a tornar a ser ella mateixa i en plena forma, quan estigui recuperada del tot.

    Una abraçada, amb dos braços i dues mans...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Que bo, això de l'amiga, Carme! Jo també en tinc alguna d'aquestes. Sort que tens una mà alternativa útil per aquests casos d'emergència xerradora. Segons on ets també pots posar l'altaveu. Jo aquests dies m'hi he acostumat; volia estalviar-li esforços a la dreta, que ja n'ha de fer prous, pobra! A veure si s'acaba aquest calvari!

      Elimina
  3. Ai, pobreta Tresa !...això és el que passa , no donem importància o la que té, a tot, fins que la perdem o la trobem a faltar !. I tens molta raó en tot, però , com bé expliques, trobaràs les alternatives per seguir "funcionant" amb relativa normalitat o potser, estaràs de sort i et sortirà un "majordom/a" que t'ho faci tot, heheheh ... de moment te'n vas sortint prou bé, segons expliques i fins i tot, no perds la imaginació i el bon humor per escriure i fer poemes encertats, que no és poc !.
    Ànims i que et milloris ben aviat i si et pot servir de consol, pensa que per menjar-te la coca de Sant Joan, amb una má (la bona!), ja en tindràs prou ! :) Salut !!.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Això volia, Artur! Això mateix! Fer una miqueta de pena, que entre els sanitaris no n'he trobat gaire en tot aquest temps. I sí, me n'he sortit, però no ha estat fàcil. Ja "t'explicaré", ja! De moment, que em treguin el guix!
      Salut!

      Elimina
  4. Hi ha una excepció a tot el que dius dolent de la mà esquerra, i és la "superioritat moral de l'esquerra", que fa que els que són de dretes no vulguin que sigui dit que en són.
    Jo no m'he trencat la mà, però vaig tenir una luxació fa poc al dit del mig de la dreta, que vaig haver d'immobilitzar una setmana, i visc sola. No poder-me rentar la mà, pelar una patata o escriure amb dificultat si no és amb el teclat de l'ordinador, no va fer que em donessin la baixa. I com que visc sola vaig demanar l'ajuda de la meva tieta, que viu a la porteria del costat, per reposar la vena que m'embolicava el dit. Sort que només va ser una setmana, tot i que tinc latent el mal a tots els dits de les dues mans, que he estat fent servir massa anys a la feina per traginar llibres.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs és una bona reflexió, Helena, la del primer paràgraf!
      Amb el que expliques ja saps de què parlo. Està clar que totes les nostres parts del cos les tenim perquè les necessitem, fins i tot la més humil. I sí, allò que fem servir més per la nostra feina, per bé que ens col·loquem, per bé que ho fem servir, ens acaba passant factura. Potser podries enfortir els dits d'alguna manera. Els fisios en saben molt d'això i igual fent uns exercicis senzills a casa pots evitar que la latència acabi traien el cap.

      Elimina
  5. Tu que escrius (molt bé, per cert) també deus trobar a faltar poder-ho fer, al teclat amb els dits de la mà esquerra.
    Molt divertida l'oda a la mà esquerra.
    Igual que es va instituir l'1 de maig com a Festa del Treball i el 8 de març com a dia de la dona, hi hauria d'haver (si és que no existeix ja) un dia universal de la mà esquerra.

    ResponElimina
  6. Hola, Xavier! En condicions normals sempre escric amb les dues mans. Més que res, el problema que tinc ara és que he de tenir la mà esquerra sobre un coixí i aquest desequilibri em provoca de seguida mal d'esquena, així que escric poc amb l'ordinador. Per sort, amb la mà dreta escric perfectament a mà, cosa que no vaig aconseguir fer amb l'esquerra quan em vaig trencar la dreta. Bé, tot passarà, espero, i quedarà en una anècdota més de les que tots anem vivint.

    ResponElimina