Per
les festes de Nadal vaig anar al circ. Em començo a entrenar per tornar al món
de les criatures: anar al circ, al parc, empènyer el cotxet, donar el biberó,
canviar bolquers... Trobaré temps per escriure? Suposo que sí, no? Sempre dic
que escriure és la meva vida. A veure si ara descobriré que no n’hi ha per tant
i que allà on hi hagi la meva néta, s’aparti la literatura. Espero poder
compaginar les dues coses en la seva justa mesura. Al cap i a la fi jo només
sóc la iaia.
En
realitat, vaig anar al circ perquè em venia molt de gust i només començar em
vaig fer meu el discurs del director del circ. En català. —feia molt de temps
que no hi anava i no tinc record que m’haguessin parlat mai en català— Deia que
crèiem, erròniament, que el circ només és pels nens, quan és per tots els
públics, i precisament, perquè gràcies a ell podem tornar a ser nens per una
estona. Va dir això i també va fer un al·legat a favor del seu circ i del ben
cuidats que hi tenien els animals, suposo que per defensar-se dels que van en
contra que s’exhibeixin animals al circ.
La
veritat és que els animalets,
tots domèstics, es veien llustrosos
i feliços,
sense traumes, vaja!
Hi havia gossets, aus
del paradís
i cavalls. Els gossets eren un amor.
Jo ja m’imaginava la meva Lila
fent totes aquelles meravelles, però no n’hi havia cap com ella, tan bonica i
tan Shar-pei. Les aus del paradís s’enlairaven per l’interior de la plaça —el
circ estava muntat a l’antiga plaça de braus— i feien cercles, primer més
modestos i després mooolt grans. Cercles i vol rasant sobre els nostres caps,
que notàvem com el vent que provocava el seu aleteig ens aixecava els cabells.
En el número dels cavalls, s’hi jugaven la vida, no els cavalls, els genets,
que feien unes filigranes tremendes.
Sí que
m’ho vaig passar bé, però alguns números em van fer patir per la integritat
dels seus protagonistes. Els acròbates eren de Mongòlia i havien guanyat
diversos premis internacionals. Van actuar en primer lloc i al final. En un
dels exercicis, una acròbata sortia propulsada pels aires, gràcies a la palanca
on saltaven des d’un metre d’alçada dos
altres acròbates. A causa d’aquest impuls i del seu propi, feia una o més tombarelles enlaire per anar a
parar dreta sobre una plataforma que formaven amb les mans, quatre homes ben
plantats a terra. Era fàcil imaginar-se la patacada que es donaria la noia si
no l’encertava exactament. El cas és que ella ho va encertar sempre, però els
que l’havien d’aguantar, un cop havia arribat, no sé què punyeta els passava
perquè trontollaven i la noia va caure a terra un parell de vegades. Es veu que
l’acròbata tenia una fe cega en els companys perquè no va dubtar gens en fer el
darrer número de la primera part després d’haver patit dues aterrades. Els
homes van fer un pilar de tres —crec que no m’equivoco— i ella, propulsada, va
fer tres tombarelles enlaire i va caure bé, amb els peus junts, damunt del cap
del tercer. I... increïble! El pilar va trontollar i la van tornar a tirar per
terra, aquest cop des de molta més altura. La pobra noia no es podia aguantar
les llàgrimes, mentre saludaven, acomiadant-se.
Eren aquests, però no era aquest el número |
Ei! Que ningú diu que sigui
fàcil, eh? Que si els castellers es trenquen les banyes en les forces,
l’equilibri i l’equilibri de les forces perquè no els caigui el castell, i ho
fan amb calma i amb tots els passos estudiats, com no s’han de desequilibrar
els acròbates, a cinc metres d’altura, si reben l’impacte d’una persona que els
arriba volant? Però, caram! Si no ho poden fer amb seguretat que no ho facin,
que un dia d’aquests mataran la seva genial acròbata.
Sempre
m’ha fascinat la gent del circ. Segurament per aquesta deformació
“professional” d’imaginar-me històries, penso que darrera de cada un dels seus
integrants hi ha d’haver una bona història. En aquest món on tots estem aferrats
a pagar la hipoteca, o sigui a lligar-nos a perpetuïtat a la casa on vivim, una persona que recala avui
aquí i demà allà no deixa de ser una persona singular. Per la meva banda, sento
curiositat i també una mica d’admiració. Potser per això una vegada que a
l’escola havíem d’escriure una autobiografia, me’n vaig anar cap al món del
circ.
La
pregunta clau va ser:
—Ha de ser real?.
I la
resposta, més clau encara:
—No cal. Com vulgueu.
Va ser
com si m’obrissin una porta de bat a bat. Vaig fer una barreja de la meva vida real i de la que —potser—
m’hauria agradat tenir. Jo era... una trapezista!
Aquesta mateixa! Autor: Marc Pérez Olivan |
Sí, sí, una trapezista d’un
circ d’aquells d’abans, amb lleó i tot —pel lleó i per la meva edat havia de
ser d’abans, per força—. Crec que en aquella història em van sortir totes les
ànsies de llibertat que tenia aleshores i no podia complir. És clar que també
hi havia anada de bola, segur —que això meu no és d’ara—, però la qüestió és
que abans d’escriure-ho mai no ho havia pensat. Jo havia nascut al circ, m’hi
havia criat i pràcticament no coneixia res més; als disset anys em casava amb
el Nicolau, de vint, domador de l’únic lleó del circ. El lleó es deia Teo i un
mal dia es va morir; amb el nou lleó la meva vida va fer un gir... Història
d’una artista del trapezi és el títol del relat “autobiogràfic” i si teniu
curiositat per saber com s’acaba, el teniu aquí. Forma part del recull “Viatges
insòlit de viatgers abrandats”, el meu primer llibre.
Tots
els personatges del circ —d’aquest que vaig anar a veure i de tots els que
recordo— en acabar el seu número donen sempre un tomb a la pista i surten per
allà on han entrat. Jo també, en la meva aventura, donava un tomb al món i
tornava al punt d’origen. Per alguna cosa circ ve de cercle.
Teresa, escrius amb tanta naturalitat, que en els trets autobiogràfics que expliques, ja no sé què és real i que és imaginari.
ResponEliminaAquestes passades festes, al Moll de la Fusta de Barcelona hi ha hagut instal·lat el Circ Raluy, amb tots els carros antics que sempre envolten la carpa.
He, he! Et donaré algunes pistes: tinc dos fills, vaig treballar en una entitat bancària i em dedico a escriure. Tot el demés segurament deuen ser desitjos que ja que han quedat insatisfets, me'ls he incorporat quan m'han donat llicència per fabular.
EliminaAl circ Raluy hi vaig anar una vegada amb els dos fills i el marit, abans que se'l mengés el lleó -el lleó del divorci- i en tinc un gran record. No recordo què hi feien, - si feres, pallassos o què- però l'ambientació amb aquell aire antic és molt bonica. Vam comprar un desplegable del circ, que no vam acabar de muntar mai. Jo soc poc manetes i poca paciència. Que consti que no era fàcil, eh?
Em sembla que de petit hi havia anat al circ, però es una cosa que no em crida gens l’atenció.
ResponEliminaA mi m’agrada la meva vida estable sempre al mateix lloc i sempre amb els mateixos amics. Sonarà avorrit però millor que anar donant voltes.
És una vida diferent, Pons, i tot i el que dic, quan porto una setmana de viatge ja vull tornar cap a casa. Però sí que és un col·lectiu que em crida l'atenció. Estaria bé saber si ells s'hi senten a gust o és la seva forma de vida perquè no tenen altra opció.
EliminaA quina mena de circs il·legals vas tu que fan números amb animals?? Que no està prohibit a Catalunya, això? I sobre acròbates, si en ple espectacle tenen accidents, imagina quants en deuen haver tingut assajant...
ResponEliminaJo? A tots els que puc, XeXu, com més il·legals millor. Aquests animals no deuen estar prohibits perquè, precisament a aquest circ l'ajuntament els va oferir una recepció. Si no hagués estat legal no crec que ho haguessin fet i si no se n'haguessin adonat, ja hi ha l'oposició per recordar-los-hi, no et sembla?
Eliminaun circ molt interessant el teu.....per cert quin circ és? jo fa molt temps que no hi vaig
ResponEliminaI jo també, Elfree, però em va venir de gust anar-hi, mira! Es diu el Circ dels Reis Mags. I si vols l'eslogan, original a més no poder: El millor circ de la teva vida. Jo, tot i passar-m'ho bé, el vaig trobar justet i això de la pobra noia per terra em va semblar inadmisible, la veritat.
EliminaCaram noia, veig que la neta t'arrossega cap a la teva infantesa, segurament perquè estigueu al mateix nivell...Et podries dedicar a escriure-li contes, segur que la faries feliç!
ResponEliminaNo sé perquè, el circ no m'ha cridat massa l'atenció, potser perquè les atraccions em feien patir i veig pel què expliques que tenia raó...De totes maneres potser alguns personatges no eren massa professionals...Veus aquí tens un bon tema: un conte de cada artista del circ, cavalls i gossets inclosos!
Jo em pensava que a la teva història, el lleó es menjaria el teu marit, he, he...Quan tingui una estona llegiré aquesta aventura.
Petonets, guapa.
Suposo que sí que em farà gràcia d'escriure-li algun conte a la meva néta, segur que sí. A veure si sé tornar a la innocència que últimament m'ha donat pel suspens i l'assassinat.
EliminaTu tens el meu primer llibre, no? Ja ho saps com va la història, o em facis trampes...
Petonets!
A mi el circ tampoc no em crida l'atenció si no fos per aquell poema preciós que va escriure Salvat-Papasseit.
ResponEliminaM'has empès a buscar-lo, Novesflors. És molt maco! Quina cosa tan trencadora l'avantguardisme!
EliminaJo com que tinc vertigen i em fam por els animals volia ser el pallasso, però no el llest amb el barret de cucurutxo, sinó el ruc, perquè al final era el més viu. Gossos i circ, tot plegat sempre fan companyia
ResponEliminaSalit
Mira quina vista, Carme! Volies ser el ruc perquè al final era el més viu. També n'hi havia un d'aquests l'altre dia. Sempre va així, no? M'ho vaig passar bé, la veritat i això d'anar seguint i aplaudint i cridant, bueno, és fer una mica el borrego, però et recordes de quan ho feies sense qüestionar-te res i és una bona experiència.
EliminaPot ser que quan tornem al circ de més grans, ens agradi perquè ens fa sentir-nos més infants. De tota manera, quan he anat de major amb petits al circ, sempre, he gaudit més mirant la cara dels infants que no del que han fet a la pista
ResponEliminaSegur que sí, Alfonso. Et fa il·lusió veure la seva cara d'il·lusió.
EliminaJo dec ser una mica criatura, però, perquè quan vaig anar a Eurodisney, els meus fills tenien cinc i vuit anys i jo crec que m'ho passava tan bé com ells. Vaig trobar tan emocionant poder "veure" tots aquells personatges que de petits vèiem alguna vegada al cinema, suposo que veient-los inabastables i tenint-los allí a tocar, que em vaig emocionar dues o tres vegades.