divendres, 30 d’agost del 2024

LA MIRADA

 

                                                                         

Com que tinc acostumats els lectors a estar al corrent de la meva vida -ep! no de tota- i sé que mitja humanitat està preocupada per la meva mà trencada, d’entrada he de dir que la mà està bastant bé, que encara tinc dolor intermitent, però força mobilitat. Tot i que els dits cor i anular encara estan una mica rígids, considero que després de l’episodi permanent de dolor durant els quaranta dies de guix, estic prou de sort i crec que amb un parell de mesos més ja estaré preparada. Preparada per no trencar-me mai més res, per poc que pugui.

Per culpa de la fractura només he fet un viatget dels tres que aquest estiu tenia programats. Els altres dos els vaig haver de cancel·lar perquè... què voleu que us digui? Patir per patir, i jo he patit, millor a casa; plorar per plorar, millor a la meva butaca, i dormir per dormir, buscant la posició ideal per al meu pobre braç de guix, millor al meu llit.

Però bé, el viatge que vaig fer, tot i modest, tot i proper, m’ha fet agafar unes ganes boges de viatjar. I és que un viatge, simplement pel fet de sortir de casa ja t’obre els ulls, que, enmig de la rutina i sense adonar-nos-en, anem tancant.

                                       Ara que porto 447 dies de Duolinguo en anglès i que ja                                                                               sé que "Don't stop me now" vol dir "No em paris ara",                                                                                   que no em parin, si us plau, que vull viatjar, caram!

                                                                        I visca Queen!


Un viatge t’obre els ulls i t’eixampla la mirada. La mirada, més que eixamplar-la, la vaig aprofundir des de dalt del telecadira i des del tren d’Artouste, al Pirineu francès, que puja a dos mil metres i et passeja per les muntanyes vorejant el precipici. 

Imposa o no?


Però que ningú es pensi que per alt i vertiginós la gent deixa de pujar-hi. Hi ha moments en què allò sembla la Gran Via. Uns trens s’han d’aturar per deixar passar els altres, els caminants que baixen per les senderes han de cedir el pas als que pugen i els cotxes han de deixar passar les ovelles -això ja a no tanta alçada- perquè aquell territori és seu. I és clar que sí! I que sigui per molts anys!




Un viatge de tres dies no dona per gaire, però a aquest li vaig treure el suc. I no em refereixo a la suor perquè per allà a l’Alt Gállego i la Jacetánia la calor és seca, del cel hi baixa foc i del terra en puja. I tu, allà al mig com un sandvitx, desitjant amb totes les forces de posar-te en remull, ja sigui a la dutxa, la platja, la piscina, el riu, la bassa de quan érem petits o el jacuzzi ni que sigui amb aigua tèbia. Suposo que per això quan entres en qualsevol lloc amb aire condicionat tot és bonic i meravellós com un miratge. Això era una broma, el que vam veure és bonic de veritat.

A Sabiñánigo vam visitar el Museu del Serrablo, on hi ha un recull super-exhaustiu d’eines, fotografies i formes de vida pagesa dels pobles de la comarca del Serrablo, ara  sub-comarca de l’Alt Gàllego, si no ho vaig entendre malament. La veritat és que va ser una xalada perquè bona part del que vaig veure ho coneixia bé d’haver-ho vist a casa: les albardes, les xaupes, les forques, el trill, les mossetes, les balances, els ceps, la pastera, les gerres d’oli. Ja m’imagino que els pocs joves que em llegeixen no tenen ni punyetera idea de què parlo. També hi havia molts estris de pesca que jo no coneixia, però la Maite, l’amiga amb qui anava, havia tingut l’avi pescador i entre l’una i l’altra vam treure molt profit de la visita. 

Molt bona perspectiva del museu!









                                                    I bona perspectiva de les viatgeres, no?


Ah i per cert! Moltes paraules d’aquella zona -potser més en aquella època que ara- s’assemblaven més al català que al castellà. Alerta que no vull que se m’enfadi cap aragonès! Ara mateix diria que només en conec un i crec que aquest no s’enfadarà.

Em deixo pel final la visita a la Ciudadela de Jaca a les cinc de la tarda -seguim essent sandvitxos entre el cel i la terra-, després que la guia ens expliqués com funcionaven les batalles i les defenses al segle XVI i poguéssim constatar que els homes sempre ens hem  matat els uns als altres i sempre ens matarem. L’ambició de terres i riqueses i l’ànsia de poder i domini, malauradament, i pel que sembla, nia dins dels nostres cors com hi nien també virtuts i altres vicis.

També aquí vam tenir la grata sorpresa amb aire condicionat de trobar una exposició que ens va impressionar una cosa de no dir del fotògraf Ismael Garcia Coca, un senyor que des de fa uns anys recorre el món -crec que hauria de dir el món pobre, marginat i humil- fotografiant rostres que es troba pel camí, captant la seva mirada i m’atreveixo a dir que la seva ànima. L’exposició es titula “La última mirada” i trobar una exposició així enmig d’aquell secarral i d’aquella fortalesa que conté la història inacabable de guerres i batalles va ser com trobar un oasi enmig del desert. Recomano l’exposició. Jaca és a tres hores d’aquí, però si no hi podeu anar també la podeu veure a la web de l’exposició. És aquesta:

LA ÚLTIMA MIRADA



Hi trobareu totes les obres i l’enllaç a altres exposicions de l’Ismael. I al costat de cada obra hi descobrireu un valor afegit: el relat de l’autor, llegit o escoltat de la seva pròpia veu, on explica les emocions i sensacions que li van provocar les imatges  en el moment que les va captar. Jo ja m’havia quedat garratibada amb les fotografies, però ja sabeu, quan sento parlar de paraules escrites... Només em va faltar llegir-ne algun fragment per treure’m el barret i fer una reverència: als seus peus, senyor fotògraf! No li vaig dir, però tampoc vaig dissimular que tot plegat em va encantar.

I bé, com que de mirades es tracta -i d’aquí el títol d’aquest post- l’he volgut escriure amb mirada de viatgera encuriosida i descoberta permanent, una mirada que crec que mai no hauríem de perdre.

 

 

                       



10 comentaris:

  1. M'agrada trobar-te i veure't més animada !!. Tot i les limitacions , físiques i ambientals, has aprofitat molt bé aquest viatjet a les muntanyes aragoneses i em sembla que t'ha fet molt de bé. Un lloc que no conec en directe, només per referències i que amb el teu reportatge, m'animaria a fer un dia o altre. I t'agraeix-ho també la recomanació de la expo fotogràfica !, una meravella de fotos i les explicacions no ho son menys. He vist una miqueta, perquè hi ha molt detall per veure-ho a poc a poc i així ho faré.
    Vinga doncs, a seguir així de "trempada" i "eixerida" , que encara tens molta guerra que donar !! :)
    Bon cap de setmana, una abraçada !!.

    ResponElimina
  2. Tot i que sap greu haver hagut d'anul·lar dos viatges, mirarem el got mig ple i et felicitarem d'aquest que sí que has pogut fer. Sembla una meravella de viatget, encara que sigui de tres dies. Aquest trenet fa impressió i patxoca també. Ja m'hi enfilaria, jo també, sense pensar-m'ho.

    De tots aquests llocs que esmentes, només conec Jaca i ja no es deu assemblar gens a la Jaca que jo vaig conèixer, de tants anys que fa que hi vaig estar...

    Celebro que el teu braç s'hagi recuperat prou bé, i segur que encara acabarà de millorar, quan ens fem grans totes les recuepracions costen més temps del que sembla.

    Una abraçada, Teresa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Així m'agrada, Carme! Valenta i sense por. Potser soc una inconscient, però no fa gens de basarda el trenet. Potser en fa més veure'l a les fotos; quan ets a dalt, el paisatge te la fa oblidar. Jo també només havia estat a Jaca ja fa molt anys i també al Pirineu d'Osca i aquests dies vam estar una estona a Biescas que, com tu dius, no s'assembla gens al poble que vaig conèixer.
      Sí, això del braç és de molta paciència. Hi ha gent que em diu

      Elimina
    2. Se m'ha disparat el comentari. Hi ha gent que diu que ha estat sis mesos a recuperar-se d'una fractura de canell. Pel que veig, en això de les fractures saps quan et trenques l'os, però no quan estaràs bé. Sembla que dins de la ciència mèdica és la cosa més difícil de predir que hi ha.
      Abraçada, Carme!

      Elimina
  3. Teresa, jo m'he trencat la ròtula, però de mal és del que menys pateixo. El pitjor són les coses col•laterals. I en general m'han tractat amb empatia!
    Sóc l'Helena.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ho dius en present, Helena. Espero que no te l'hagis trencat ara. I sí, segur que no tothom és igual i hi ha professionals amb empatia de la que cura. Jo no m'havia trobat mai d'haver d'anar tant al CAP i sentir-me així de menystinguda, però espero que no sigui la tònica general.
      Una abraçada!

      Elimina
  4. El tren el trobo una passada, però he de dir que no hi pujaria, per no patir i fer patir.
    M'alegra moltíssim que hagis pogut fer aquests viatge, és ben cert que t'obre no només els ulls, també l'ànima el fet de sortir del teu entorn, sigui on sigui.
    Suposo que entendràs que m'hagi cridat l'atenció l'exposició d'aquest fotògraf que mira la vida des del cor. És magnífica!

    Ànims que ja està fet, si més no et queda menys.
    Aferradetes, Tresa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola sa lluna! Li deia abans a la Carme que fan més impressió les fotos que quan ets dalt del tren. Però està clar que si has d'anar a patir no val la pena.
      Ja sé que ets una experta en fotos, així que entenc que t'agradi l'exposició de l'Ismael. Llàstima que no la puguis veure en directe perquè, com és natural, canvia. Ara bé, si la pots veure online també la gaudeixes.
      Aferradetes, sa lluna!

      Elimina
  5. Jo també vaig trobar paraules catalanes a l'Aragó, i em refereixo fora de la Franja.
    En recordo algunes. Cadira, boira, placeta...
    ESpero que la recuperació del braç segueixi endavant.
    Pel que fa al tren... em costaria pujar-hi.

    ResponElimina
  6. Sí, sí, això també era fora de la Franja, Xavier. Ara mateix no en recordo ni una ja (ai, el cap!), però em va cridar molt l'atenció.
    El canell fa el seu curs. Si quan me'l vaig trencar, que em va semblar que se'm trencava la vida, em diuen que havia de trigar tant, m'agafa un col·lapse. Però, mira, aquí estic, amb la recuperació i només desitjant que acabi de quedar bé.
    Ja sé que tu, per les muntanyes, sempre a peu. Ditxós de tu, que tens aquesta energia!
    Abraçada, Xavier!

    ResponElimina