diumenge, 29 de desembre del 2019

LA CUINERA DESASTRE





                                       
Aquest any no la vaig encertar amb el dinar de Nadal. És el que passa quan tens al costat una mare bona cuinera. Quan comences a mirar els receptaris ja ho fas una mica acomplexada. Vols sortir dels caldos, els canelons, la sarsuela i el tall rodó i t’embranques en sofisticacions massa elevades pel teu nivell culinari. Com que a damunt, una té el seu amor propi (no, deixa’m a mi; ho farem així; no, aquesta any no; ho faig jo, ja t’avisaré) i la inseguretat va per dins, després passa el que passa: la salsa poc espessa, 

L'aparença era la mateixa


algun boci de pinya és dur, el xai disgustat, a algú se li fa bola... 



                                            Que sí, Marc, que tu ho expliques molt bé!


I a l’hora dels torrons tothom està tan tip —no sé pas de què— que gairebé no els toquen. I apa! Allà es queden les porcions tallades de torró! Un dibuix tan bonic com m’havia quedat, que semblava una mandala, ja destruït pels misèrrims tres bocins que han agafat. És clar que jo també havia preparat un sorbet de llimona amb cava per fer lloc a l’estómac entre els plats i les postres, però ai las! Les copes amb el peu llarg, llarguíssim, només cabien a la porta de la nevera i en obrir-la, amb presses, tres van anar per terra. Vidres i sorbet enganxifós per tota la cuina, que encara frego ara amb el lleixiu i el KH7. Com que una servidora té tanta moral, en vaig tornar a fer tres copes més, però quina mala sort! A l’hora de prendre-se’l era amargant i es va quedar tot a les copes. Resumint, que si li hagués de posar títol al meu Nadal a la cuina, seria “La cuinera desastre”. Sona a pel·lícula de Disney, no sé si ho és. Sort que la mare bona cuinera no va dir res. Cap retret, ni “Ja t’ho deia”, ni “Ho has volgut fer tu sola”, ni res. Vaig ser jo la que li vaig dir: Mama, l’any que ve tu fas de cuinera i jo d’ajudant, vale???
“Vale???” és el que diu molt l’Elna; no sé d’on ho ha tret. Almenys ella, la meva reina republicana,  no va deixar ni un macarró al plat. No tot ha de ser negatiu. Positiu? Estàvem tots junts, encara sense menú reeixit. Més coses positives: l’allau de felicitacions per Whatsapp va emmudir cap a mig matí; sempre s’agraeix, després de quatre dies de metrallament ininterromput. Una altra de positiva: l’Elna va jugar amb les figures del pessebre,




va cantar i ballar a dojo i va fer cagar el tió tantes vegades com el tió li va demanar. El pobre va quedar rebentat de tanta xocolata, contes, puzles, nines, caixes registradores... que sembla mentida que un tió pugui cagar tant, oi Elna? 


Les Converse també les va cagar el tió





                                                                  


Bonica, estimada meva, que n’és de bonic el Nadal amb tu al costat! La llumeta de la il·lusió als teus ulls a mi m’il·lumina per tot l’any; la teva innocència, que tot ho veu possible, em rescabala de tots els fracassos culinaris particulars i dels disgustos col·lectius de tot l'any i em torna l’esperança que tots els pares empresonats injustament puguin passar el proper Nadal amb els seus fills.
Ah, per cert! L’endemà, el xai sobrant estava per llepar-se els dits. Només, d’afegir-hi un pessic de sal i de deixar-lo a les mans de la bona cuinera, és clar!

16 comentaris:

  1. La intenció és el que compte !! I tampoc va anar tan malament, pel que expliques , va ser una bona diada i amb la millor companyia !! Felicitats ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com ho diuen els que ho entenen, Artur? Tot té solució menys la mort. Amb el temps aprens a donar importància a allò que realment en té. Em va saber una miqueeeta de greu, però de seguida em va passar i després quan ho escric rient-me'n de mi mateixa, encara m'ho passo més bé.

      Elimina
  2. Veig que amb l'Elna seguiu mantenint totes les tradicions Nadalenques: el Pessepre, el tió, cantar nadales...Quan en una casa hi ha infants, Nadal és més entranyable!
    I és clar tocava també algun petit desastre, m'ha fet molta gràcia això del xai disgustat, he, he!
    Petonets Nadalencs.
    Jo no sóc pas de fer menjar, però quan a casa la mare ja no podia, la Roser feia el dinar de Nadal i era molt divertit, perquè havia de fer dues cassoles de pollastre una que fes patxoca, per quedar bé i una altre d'esferinat de tant cuit, que era el preferit de les nevodes, ara des que no hi ha els pares, anem a casa ma germana.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó, Roser. Les criatures donen sentit a aquestes festes, tot i que si no n'hi ha, t'adaptes al que tens, que diu que és cosa de persones intel·ligents. Però és veritat que amb nens ho vius amb la seva il·lusió. I què millor que la il·lusió, no? Petonets!

      Elimina
  3. La gent endrapa de valent per nadal, segur que no vas rebre queixes! Potser era massa, potser no estava al nivell del Marc Ribes, però tampoc no devia anar tan malament. A més, després mirant la cara de l'Elna i la seva il·lusió segur que se't van passar tots els mals. Has fet aquest post perquè et diguem que no n'hi havia per tant!

    ResponElimina
    Respostes
    1. He, he, m'has enxampat, XeXu! No, no, que va! L'he fet per treure'm l'espina, que les penes compartides ho són menys. És clar que les comparticions amb el copet a l'espatlla són més gratificants. Fixa't! No hi havia pensat.

      Elimina
  4. "La llumeta de la il·lusió als teus ulls a mi m’il·lumina per tot l’any" quines paraules més encertades Teresa.La cara de felicitat dels nens, no te preu. Bon Any x a tu i els teus.

    ResponElimina
    Respostes
    1. És una frase bonica, eh que sí, Dina? Saps que quan passa el temps i rellegeixo alguna cosa meva penso: això ho he escrit jo? I em sorprèn. Deu ser que en el moment d'escriure-ho tinc la inspiració asseguda a collibè i després se'n va. Una abraçada i bon any!

      Elimina
  5. La cuina rai, Tresa. Quin tresor tens amb la neta!
    Els bocins de torrons? Mica en mica aniran caient, que encara queda la diada del Mags.
    Bon any 2020

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tinc un tresor que no el canvio per tots els menús del món, Xavier. I els torrons? Ja s'han acabat i en dono gràcies a Déu perquè mentre n'hi ha no me'n puc estar. Bon any per tu i els teus també!

      Elimina
  6. Jo no sé què passarà a casa si mai no hi és la meva mare... Li agrada tant de cuinar com a mi d'escriure o llegir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tothom és hàbil en alguna cosa, Helena, i tot té el seu valor, penso. Difícilment algú és bo per tot. Ara bé, de cuina, les nostres mares, en saben gairebé totes.

      Elimina
  7. Si la gent no li agrada el que hi ha per dinar que es portin un tupper de casa tu...

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant, Pons! Tota la raó. No es van queixar, però si es queixen aquesta me la guardo.

      Elimina
  8. Si t'ha de servir d'alguna cosa, el segon dinar familiar (els he de fer en dues tandes) va ser un desastre: els que deien que no menjaven carn es van deixar fins i tot els raviolis pel petit farcidet que porten. No cal dir les cuixes d'ànec amb fruits vermells... Una inflexibilitat total, i la culpa era meva, és clar, perquè em vaig pensar que per un dia... ai mare. Sort que el forat negre es va anar tancant a poc a pooc.
    Una abraçada.

    ResponElimina
  9. Olga, els vegans, vegetarians, anti-carnívors, digue'ls com vulguis són d'una puresa-intransigència que Déu n'hi do! De moment encara no els pateixo jo, però tinc alguna coneguda, lliurada en cos i ànima a la cuina, que va haver de fer tres àpats per Nadal per tenir-los contents a tots.
    M'agradaria saber quin és el raonament per fer un canvi d'alimentació tan dràstic i mai més no voler menjar el que han menjat fins ara. Trobo que això dona per un relat, no?
    Una abraçada, Olga.

    ResponElimina