dilluns, 2 de desembre del 2019

ACTITUD


                                               
La veritat és que m’estic començant a preocupar. Entre les múltiples trucades que rebo de números desconeguts al telèfon fix, en els darrers quinze dies he contestat a tres. Una m’oferia una medalla de la Creu Roja, d’aquestes que es pengen al coll, per demanar ajuda a distància. L’altra em preguntava com estava de l’oïda perquè ara, van dir, tenia l’oportunitat de fer-me una revisió auditiva gratuïta. La tercera em demanava si funcionava bé el llit articulat, que deien que havia comprat, i que no he comprat mai. No és ara que necessito pròtesi; era fa dos anys, quan em vaig trencar el canell, que potser avui no tindria la mà com la tinc si m’hi haguessin posat una pròtesi.
Ja sé l’edat que tinc, ja ho sé, però no diuen que l’important no és l’edat, sinó l’actitud? A veure si m’han enganyat, que jo soc molt innocent i m’ho acostumo a creure tot!
Amb tanta concentració d’ofertes la mosca ja em puja al nas i d’aquí passa al darrere de l’orella i torna cap al nas i així successivament. De la contundència amb què vaig penjar el telèfon la darrera vegada, la meva mare, que ja porta l’audiòfon que necessita, em va preguntar si passava alguna cosa. Ella que, a temporades viu amb mi i ara és temporada, tenia una resposta claríssima a les meves explicacions. Ja se sap que les mares, quan som molt petits o molt grans, ho saben tot. És en els cinquanta anys intermedis que ens pensem que qui ho sap tot i tot som nosaltres.
         Et deuen trucar per mi em va dir.
         Com per tu? Si no consta en lloc que estàs vivint aquí amb mi.
         Però ho saben, dona. No ho veus que aquesta gent ho saben tot!
Així doncs, a la preocupació de tantes empreses encaparrades per solucionar-me les mancances de l’edat, hi afegeixo que, sense haver-hi tingut mai tracte, saben, veuen, qui som els que vivim a casa i el que ens convé.
I encara que sé que això no és ben bé així, em poso a pensar en tants telèfons intervinguts i tantes Camargues, i tantes càmeres  que no sabem on són, però que hi són, i en tantes aplicacions que em segueixen a tot arreu, i  en tants, i en tantes... En resum, en tanta invasió de la intimitat a què estem sotmesos, que no s’acabarà, si no, en la coerció de la nostra llibertat i em poso de molt mala llet perquè resulta que és desolador que la humanitat hagi, suposadament, progressat per arribar fins aquí. 

Pobreta Llibertat, que poc s'ho pensava!

I que consti que ja ho sabia, que ja ho sap tothom i que no descobreixo res si dic que l’espècie humana sempre acaba canviant els beneficis d’allò que podria ser progrés, per perjudicis que l’acaben destruint. Les primeres eines dels prehistòrics van acabar convertint-se en armes per matar-se els uns als altres, l’energia nuclear en una arma de destrucció massiva, les revolucions en dictadures i, ara, tots els avenços tecnològics serviran al poder (econòmic, sobretot econòmic, ni que sigui disfressat de poder polític) per tenir-nos controlats i, si és el cas, reprimir-nos i castigar-nos.
Però bé, com que l’important és l’actitud, faré com si no ho sabés i, a dins de casa i al carrer, m’afiguraré que les meves intimitats només són meves i que soc lliure de respondre amb un estirabot a totes aquelles ofertes intempestives que em facin, amb l’excusa que coneixen les meves necessitats millor que jo.



14 comentaris:

  1. Sóc més gran que tu (o més vell, que deien els intics d'Hastafrancs) i no he comprat mai cap medicament per internet. Però sovint rebo mails de farmacèutiques oferint-me medicaments apropiats per a problemes d'edat. La teva mare té raó Tresa: ho saben tot.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Xavier, no n'has comprat mai cap, però segur que tampoc no l'has buscat, encara sense comprar-lo? Perquè això sí que ho tenen aquests que ho saben tot. Busques qualsevol cosa un dia per simple curiositat i al cap de tres anys encara et van sortint ofertes per allí al voltant. I ara que ho dius, jo també rebo mails de farmacèutiques. Estaria bé preguntar-los d'on punyeta han tret la meva adreça. Tot i que segur que algun dia hem clicat "accepto", entrant en alguna web. Són molt vius! Saben que abans que llegir-nos el rotllo de l'opció alternativa, acceptarem.

      Elimina
  2. Això es el "Sant Google" ...que s'ho xiva tot a les empreses , per vendre't tot i més !! hehehehe ,l'altre dia vaig mirar un anunci de cadires per salvar escales, per curiositat i després , només sortien anuncis semblants a tot arreu ;D .... Quant et truquin per telèfon, contesta en català , molts cops desisteixen al sentir-te en un altre idioma, a vegades ho faig !
    Bona nit , Teresa...i bona nit, sant google, si m'estas llegint !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sempre contesto en català, però ara em fixaré si el mantinc en la conversa o faig el que fem molts catalans, allò de la cortesia catalana de canviar-nos.
      La veritat és que si no conec el número no responc quasi mai, Artur. Aquests que dic deuen representar el cinc per cent de les trucades que rebo. També he sentit alguna vegada que quan demanen per un mateix, diuen que s'ha mort i el que truca s'ha de desfer en disculpes. Deu ser per riure una estona, si tens temps.

      Elimina
  3. Jo també penso que la teva mare té raó: ho saen tot.

    Peròfem veure que noens en recordem, perquè si no viuríem sempre enrabiats. I mira a vegades engegar a fregir espàrrecs els d'aquestes trucades, també desfoga... a mi em funciona força bé això que diu l'Artur. Contesto en català i quasi sempre em pengen ells mateixos. Als catalufos ni agua, (ni prótesis, ni audiòfons, ni llits articulats...) Bona nit, Teresa.

    De tant en tant també em truquen, en català, oferint-me serveis vomplementaris de salut i preguntant els meus hàbits de salut i exercici, quan els hi dic que no vull explicar els meus hàbits i que no m'interesa res del que em proposin, també acaben penjant, però costa més que els altres.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi és que em costa molt de posar-me borde i intento escoltar i quan em deixen dir alguna cosa els dic correctament que no m'interessa. Ara bé, si insisteixen els penjo el telèfon, que jo ja he complert amb els mínims. Però saps què? M'apunto aquestes respostes teves i si despenjo a alguna trucada, ja sé què els he de dir.

      Elimina
  4. Veig que això és molt general, perquè jo també en rebo la tira de trucades d'aquestes...Això ens passa per posar l'edat! Tot i que mira, també és d'agrair que es preocupin per la nostra salut...A mi em van "enredar" a la caixa amb el rellotge alarma que funciona a dins de casa i a fora, però sempre me'n descuido.
    Petonets saludables.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja, Roser, però potser no l'hauríem de posar enlloc l'edat, perquè pel que sembla, si la poses una vegada ja està. Entre ells es deuen passar totes les nostres dades i segur que no gratuïtament. I després venen amb les lleis de protecció de dades! Fan riure per no plorar.

      Elimina
  5. Amb el telèfon es fiquen a casa millor que trucant a la porta. Jo quan veig que és un número que no conec, no acostumo ni a contestar. Però si els usuaris de les biblioteques fessin igual, no s'assabentarien de les reserves!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Helena, un establiment públic és diferent. Només faltaria! Jo, al principi, mirava de posar-me al seu lloc perquè jo també n'havia fet moltes de trucades comercials des de la feina, només als clients, perquè mai no vaig tenir cap llista de no clients, per trucar-los a veure si picaven. I com que sé el que és hi empatitzava una mica, però és que es fan tan pesats, pobres, que, al final o no despenges o acabes perdent la compostura.

      Elimina
  6. Ja fa temps que he assumit que google sap moltes més coses de mi que jo mateix, així que ja no em sorprèn res. M'inquieta, però no em sorprèn. D'aquí a que en faci 60, que passarà volant, sempre que hi arribi, probablement el control que portaran sobre nosaltres serà molt més estratosfèric. Mira-ho per un altre cantó, potser que estiguem monitoritzats ens resta llibertat, però potser ens facilitarà la vida i tot, no ens caldrà pensar en res per nosaltres mateixos. Atrofiats del tot, però la ignorància porta la felicitat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Venen temps d'aquests, XeXu, segur. Jo diria que com la llibertat no hi ha res, encara que ens facilitin la vida, però tot serà qüestió de trobar-s'hi.

      Elimina
  7. Ha,ha,ha, jo, que també en tinc més de 60, no ho podria haver dit millor que tu. M'hi afig sense cap reticència.

    ResponElimina
  8. Segur, Novesflors, segur que no em truquen a mi sola, ni als catalans. L'epidèmia s'estén per tots els racons de la Terra i les reaccions dels soferts possibles clients són les mateixes o similars.

    ResponElimina